ظاهرا در یکی از شهرهای شمال کشور آقا و خانمی مقداری وجه نقد از بانک دریافت می نمایند ، وجه دریافتی توسط سارقینی که آنان را زیر نظر داشته اند سرقت می گردد.سارقین توسط یک دستگاه موتور سیکلت اقدام به فرار می نمایند.در این میان راننده یکی از خودروهای عبوری با مشاهده این جریان ، اقدام به تعقیب فراریان نموده و از طریق تصادم با وسیله نقلیه انان ، سارقین را متوقف می نماید . به گفته شاهدان ، وجه مسروقه که در یک کیف بوده است به دلیل تصادف میان موتور سیکلت سارقین و اتومبیل جوان تعقیب کننده در میان خیابان و محل تصادف پخش شده است ، نکته ای که در این میان مورد توجه بسیاری قرار گرفته این است که مردمی که در محل حاضر بوده اند وجوه نقد مورد بحث را جمع آوری و به صاحب مال مسترد نموده اند.
این قضیه همچنان که رسم فعالین فضای مجازی ایرانی است !! در روزهای اخیر ، تحت عناوین و سر تیتر های مختلف ، از طرق مختلف و با روایات مختلف و البته بدون ذکر منبع ،بارها و بارها دست به دست گشته است.نویسندگان و نظر دهندگان در سایتها ، گروهها و .............. این جریان را با سونامی و رفتار اجتماعی مردم ژاپن در آن هنگام مقایسه نموده و به به و چه چه بسیاری نیز سر داده اند.
از طرف دیگر در خبر گزاری مهر مطلبی http://www.mehrnews.com/Fa/newsdetail.aspx?NewsID=1731383تحت عنوان "مقایسه فرهنگ موبایلی در نقاط مختلف جهان " به چاپ رسیده است که در این مطلب در مورد مردم ژاپن و نحوه استفاده آنان از موبایل در اماکن عمومی آمده است :
در ژاپن پاسخ دادن به تلفن همراه در اماکن عمومی امری پسندیده نیست
در ژاپن افرادی که با قطار درون شهری سفر می کند اخطاری می شنوند که به آنها گفته می شود تلفن همراه خود را در حالت سکوت یا لرزش نگاه دارید، حالتی که به آن " manner mode" گفته می شود، این حالت زمانی است که تلفن به آرامی زنگ می زد و صدای آن موجب اختلال صوتی در محیط اطراف نمی شود. در ژاپن استفاده از تلفن همراه در اماکن عمومی در جایی که نیازهای جمعی بر نیازهای فردی ارجحیت دارند معمولا مورد قبول نیست.
در اینکه مردم کشورمان بعضا واجد رفتارهای اجتماعی زیبا و پسندیده ای هستند شکی نیست آنچنان که می توان دوام و امتداد فرهنگ و تمدن هزاران ساله ایرانی در طول تاریخ را مرهون این عادات و رفتارهای پسندیده دانست.اما عادات اجتماعی ما در استفاده از مظاهر تمدن جدید قطعا باید مورد بازبینی جدی قرار گیرد و کارشناسان فن در این موارد و در جهت اصلاح این عادات و رفتارها راهکارها ی مفید ارایه دهند زیرا که عادات و رفتارهای پسنیده و زیبای تمدن ایرانی تحت الشعاع رفتارهای ناشایست و استفاده های نادرست و نامناسب از تکنولوزی های جدید قرار خواهد گرفت.به عنوان مثال اکثریت ما بارها و بارها شاهد مکالمات تلفنی سرنشینان وسایل نقلیه عمومی آنهم با صدای گوشخراش و بسیار بلند بوده ایم، در این موارد با توجه به بلندی صدای مکالمه کننده خواه ناخواه مجبور به استماع سخنان بعضا نامناسب انان نیز می گردیم و حتی متوجه می شویم که مکالمه چندان ضروری نیز نیست و مکالمه کننده می تواندتا پیاده شدن از وسیله نقلیه صبر کرده و سپس اقدام به تماس و مکالمه نماید.اما ..... !!!
آیا بهتر نیست که قبل از داستانسرایی در خصوص رفتارهای افسانه وار اجتماعی ، کمی به رفتارهای روزانه دقیق شده و سعی کنیم کمتر مرتکب رفتارهایی شویم که در جهان کنونی اگر نه قبیح که زیبا نیست ؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر